Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Lidköping | 2007 | 46,8 |
Lidköping | 2008 | 34,2 |
Lidköping | 2009 | 28,9 |
Lidköping | 2010 | 43,0 |
Lidköping | 2011 | 51,8 |
Lidköping | 2012 | 33,9 |
Lidköping | 2013 | 33,7 |
Lidköping | 2014 | 37,7 |
Lidköping | 2015 | 41,1 |
Lidköping | 2016 | 46,5 |
Lidköping | 2017 | 44,8 |
Lidköping | 2018 | 44,2 |
Lidköping | 2019 | 47,4 |
Lidköping | 2020 | 31,6 |
Lidköping | 2021 | 32,9 |
Lidköping | 2022 | 43,9 |
Lidköping | 2023 | 38,3 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.