Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Lidingö | 2007 | 25,0 |
1 | Lidingö | 2008 | 20,0 |
2 | Lidingö | 2009 | 15,4 |
3 | Lidingö | 2010 | 19,4 |
4 | Lidingö | 2011 | 21,4 |
5 | Lidingö | 2012 | 17,9 |
6 | Lidingö | 2013 | 18,7 |
7 | Lidingö | 2014 | 19,5 |
8 | Lidingö | 2015 | 19,8 |
9 | Lidingö | 2016 | 23,8 |
10 | Lidingö | 2017 | 22,0 |
11 | Lidingö | 2018 | 19,0 |
12 | Lidingö | 2019 | 25,7 |
13 | Lidingö | 2020 | 22,6 |
14 | Lidingö | 2021 | 24,9 |
15 | Lidingö | 2022 | 24,7 |
16 | Lidingö | 2023 | 20,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.