Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Lerum | 2007 | 25,8 |
1 | Lerum | 2008 | 21,0 |
2 | Lerum | 2009 | 16,9 |
3 | Lerum | 2010 | 23,6 |
4 | Lerum | 2011 | 23,0 |
5 | Lerum | 2012 | 17,3 |
6 | Lerum | 2013 | 17,6 |
7 | Lerum | 2014 | 19,7 |
8 | Lerum | 2015 | 21,9 |
9 | Lerum | 2016 | 26,0 |
10 | Lerum | 2017 | 26,9 |
11 | Lerum | 2018 | 21,2 |
12 | Lerum | 2019 | 24,8 |
13 | Lerum | 2020 | 21,0 |
14 | Lerum | 2021 | 24,6 |
15 | Lerum | 2022 | 27,4 |
16 | Lerum | 2023 | 18,6 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.