Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Landskrona | 2007 | 21,4 |
1 | Landskrona | 2008 | 18,0 |
2 | Landskrona | 2009 | 11,3 |
3 | Landskrona | 2010 | 14,1 |
4 | Landskrona | 2011 | 15,3 |
5 | Landskrona | 2012 | 12,1 |
6 | Landskrona | 2013 | 13,6 |
7 | Landskrona | 2014 | 14,0 |
8 | Landskrona | 2015 | 15,3 |
9 | Landskrona | 2016 | 15,8 |
10 | Landskrona | 2017 | 16,2 |
11 | Landskrona | 2018 | 15,0 |
12 | Landskrona | 2019 | 16,3 |
13 | Landskrona | 2020 | 14,3 |
14 | Landskrona | 2021 | 15,3 |
15 | Landskrona | 2022 | 14,9 |
16 | Landskrona | 2023 | 11,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.