Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Knivsta | 2007 | 22,6 |
1 | Knivsta | 2008 | 16,6 |
2 | Knivsta | 2009 | 15,1 |
3 | Knivsta | 2010 | 20,0 |
4 | Knivsta | 2011 | 20,8 |
5 | Knivsta | 2012 | 18,7 |
6 | Knivsta | 2013 | 15,8 |
7 | Knivsta | 2014 | 16,5 |
8 | Knivsta | 2015 | 19,6 |
9 | Knivsta | 2016 | 22,6 |
10 | Knivsta | 2017 | 21,8 |
11 | Knivsta | 2018 | 21,2 |
12 | Knivsta | 2019 | 25,9 |
13 | Knivsta | 2020 | 21,9 |
14 | Knivsta | 2021 | 25,6 |
15 | Knivsta | 2022 | 28,1 |
16 | Knivsta | 2023 | 19,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.