Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Klippan | 2007 | 21,4 |
1 | Klippan | 2008 | 19,4 |
2 | Klippan | 2009 | 12,8 |
3 | Klippan | 2010 | 17,6 |
4 | Klippan | 2011 | 16,6 |
5 | Klippan | 2012 | 17,1 |
6 | Klippan | 2013 | 14,7 |
7 | Klippan | 2014 | 17,1 |
8 | Klippan | 2015 | 14,7 |
9 | Klippan | 2016 | 18,6 |
10 | Klippan | 2017 | 20,4 |
11 | Klippan | 2018 | 14,1 |
12 | Klippan | 2019 | 17,7 |
13 | Klippan | 2020 | 14,5 |
14 | Klippan | 2021 | 14,3 |
15 | Klippan | 2022 | 13,7 |
16 | Klippan | 2023 | 14,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.