Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Katrineholm | 2007 | 33,7 |
1 | Katrineholm | 2008 | 25,7 |
2 | Katrineholm | 2009 | 23,0 |
3 | Katrineholm | 2010 | 28,3 |
4 | Katrineholm | 2011 | 32,6 |
5 | Katrineholm | 2012 | 24,8 |
6 | Katrineholm | 2013 | 26,4 |
7 | Katrineholm | 2014 | 27,7 |
8 | Katrineholm | 2015 | 29,9 |
9 | Katrineholm | 2016 | 32,4 |
10 | Katrineholm | 2017 | 31,9 |
11 | Katrineholm | 2018 | 27,5 |
12 | Katrineholm | 2019 | 27,7 |
13 | Katrineholm | 2020 | 19,9 |
14 | Katrineholm | 2021 | 21,9 |
15 | Katrineholm | 2022 | 19,9 |
16 | Katrineholm | 2023 | 16,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.