Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Karlskrona | 2007 | 29,3 |
1 | Karlskrona | 2008 | 22,4 |
2 | Karlskrona | 2009 | 17,4 |
3 | Karlskrona | 2010 | 23,6 |
4 | Karlskrona | 2011 | 25,1 |
5 | Karlskrona | 2012 | 23,7 |
6 | Karlskrona | 2013 | 20,5 |
7 | Karlskrona | 2014 | 22,8 |
8 | Karlskrona | 2015 | 25,1 |
9 | Karlskrona | 2016 | 27,7 |
10 | Karlskrona | 2017 | 27,3 |
11 | Karlskrona | 2018 | 25,5 |
12 | Karlskrona | 2019 | 25,8 |
13 | Karlskrona | 2020 | 19,2 |
14 | Karlskrona | 2021 | 22,3 |
15 | Karlskrona | 2022 | 22,2 |
16 | Karlskrona | 2023 | 18,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.