Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Karlskoga | 2007 | 24,0 |
Karlskoga | 2008 | 20,2 |
Karlskoga | 2009 | 15,6 |
Karlskoga | 2010 | 24,6 |
Karlskoga | 2011 | 27,2 |
Karlskoga | 2012 | 24,4 |
Karlskoga | 2013 | 22,5 |
Karlskoga | 2014 | 24,9 |
Karlskoga | 2015 | 25,5 |
Karlskoga | 2016 | 26,5 |
Karlskoga | 2017 | 24,2 |
Karlskoga | 2018 | 21,1 |
Karlskoga | 2019 | 23,0 |
Karlskoga | 2020 | 17,6 |
Karlskoga | 2021 | 19,4 |
Karlskoga | 2022 | 21,1 |
Karlskoga | 2023 | 18,6 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.