Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Karlshamn | 2007 | 43,6 |
1 | Karlshamn | 2008 | 35,4 |
2 | Karlshamn | 2009 | 30,7 |
3 | Karlshamn | 2010 | 40,8 |
4 | Karlshamn | 2011 | 37,2 |
5 | Karlshamn | 2012 | 37,0 |
6 | Karlshamn | 2013 | 33,5 |
7 | Karlshamn | 2014 | 35,6 |
8 | Karlshamn | 2015 | 43,9 |
9 | Karlshamn | 2016 | 49,3 |
10 | Karlshamn | 2017 | 42,6 |
11 | Karlshamn | 2018 | 35,4 |
12 | Karlshamn | 2019 | 37,0 |
13 | Karlshamn | 2020 | 28,1 |
14 | Karlshamn | 2021 | 28,3 |
15 | Karlshamn | 2022 | 26,2 |
16 | Karlshamn | 2023 | 21,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.