Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Jokkmokk 2007 15,2
Jokkmokk 2008 12,2
Jokkmokk 2009 14,6
Jokkmokk 2010 15,1
Jokkmokk 2011 21,3
Jokkmokk 2012 11,8
Jokkmokk 2013 13,0
Jokkmokk 2014 13,2
Jokkmokk 2015 13,0
Jokkmokk 2016 14,1
Jokkmokk 2017 16,1
Jokkmokk 2018 8,4
Jokkmokk 2019 9,3
Jokkmokk 2020 6,8
Jokkmokk 2021 7,7
Jokkmokk 2022 12,4
Jokkmokk 2023 10,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23