Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Jokkmokk | 2007 | 15,2 |
Jokkmokk | 2008 | 12,2 |
Jokkmokk | 2009 | 14,6 |
Jokkmokk | 2010 | 15,1 |
Jokkmokk | 2011 | 21,3 |
Jokkmokk | 2012 | 11,8 |
Jokkmokk | 2013 | 13,0 |
Jokkmokk | 2014 | 13,2 |
Jokkmokk | 2015 | 13,0 |
Jokkmokk | 2016 | 14,1 |
Jokkmokk | 2017 | 16,1 |
Jokkmokk | 2018 | 8,4 |
Jokkmokk | 2019 | 9,3 |
Jokkmokk | 2020 | 6,8 |
Jokkmokk | 2021 | 7,7 |
Jokkmokk | 2022 | 12,4 |
Jokkmokk | 2023 | 10,6 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.