Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Hörby | 2007 | 37,7 |
1 | Hörby | 2008 | 30,1 |
2 | Hörby | 2009 | 22,2 |
3 | Hörby | 2010 | 33,8 |
4 | Hörby | 2011 | 34,6 |
5 | Hörby | 2012 | 24,2 |
6 | Hörby | 2013 | 32,2 |
7 | Hörby | 2014 | 32,2 |
8 | Hörby | 2015 | 42,7 |
9 | Hörby | 2016 | 35,1 |
10 | Hörby | 2017 | 27,1 |
11 | Hörby | 2018 | 22,6 |
12 | Hörby | 2019 | 19,3 |
13 | Hörby | 2020 | 15,8 |
14 | Hörby | 2021 | 18,0 |
15 | Hörby | 2022 | 20,4 |
16 | Hörby | 2023 | 15,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.