Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Härnösand | 2007 | 21,1 |
1 | Härnösand | 2008 | 18,2 |
2 | Härnösand | 2009 | 13,9 |
3 | Härnösand | 2010 | 17,4 |
4 | Härnösand | 2011 | 21,5 |
5 | Härnösand | 2012 | 16,3 |
6 | Härnösand | 2013 | 16,0 |
7 | Härnösand | 2014 | 20,2 |
8 | Härnösand | 2015 | 21,4 |
9 | Härnösand | 2016 | 24,4 |
10 | Härnösand | 2017 | 21,0 |
11 | Härnösand | 2018 | 24,4 |
12 | Härnösand | 2019 | 19,5 |
13 | Härnösand | 2020 | 14,5 |
14 | Härnösand | 2021 | 15,4 |
15 | Härnösand | 2022 | 16,9 |
16 | Härnösand | 2023 | 16,9 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.