Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Hudiksvall | 2007 | 23,9 |
Hudiksvall | 2008 | 20,8 |
Hudiksvall | 2009 | 18,1 |
Hudiksvall | 2010 | 25,4 |
Hudiksvall | 2011 | 28,5 |
Hudiksvall | 2012 | 26,4 |
Hudiksvall | 2013 | 23,5 |
Hudiksvall | 2014 | 29,2 |
Hudiksvall | 2015 | 33,0 |
Hudiksvall | 2016 | 35,7 |
Hudiksvall | 2017 | 34,0 |
Hudiksvall | 2018 | 26,8 |
Hudiksvall | 2019 | 28,9 |
Hudiksvall | 2020 | 19,3 |
Hudiksvall | 2021 | 21,4 |
Hudiksvall | 2022 | 21,4 |
Hudiksvall | 2023 | 18,9 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.