Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Halmstad | 2007 | 39,2 |
1 | Halmstad | 2008 | 29,3 |
2 | Halmstad | 2009 | 23,7 |
3 | Halmstad | 2010 | 34,3 |
4 | Halmstad | 2011 | 45,8 |
5 | Halmstad | 2012 | 39,7 |
6 | Halmstad | 2013 | 38,4 |
7 | Halmstad | 2014 | 42,3 |
8 | Halmstad | 2015 | 43,8 |
9 | Halmstad | 2016 | 43,2 |
10 | Halmstad | 2017 | 41,4 |
11 | Halmstad | 2018 | 38,8 |
12 | Halmstad | 2019 | 36,9 |
13 | Halmstad | 2020 | 27,1 |
14 | Halmstad | 2021 | 29,0 |
15 | Halmstad | 2022 | 26,6 |
16 | Halmstad | 2023 | 22,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.