Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Hässleholm | 2007 | 35,6 |
1 | Hässleholm | 2008 | 24,5 |
2 | Hässleholm | 2009 | 19,2 |
3 | Hässleholm | 2010 | 27,1 |
4 | Hässleholm | 2011 | 26,4 |
5 | Hässleholm | 2012 | 23,3 |
6 | Hässleholm | 2013 | 24,7 |
7 | Hässleholm | 2014 | 25,3 |
8 | Hässleholm | 2015 | 31,2 |
9 | Hässleholm | 2016 | 35,2 |
10 | Hässleholm | 2017 | 33,1 |
11 | Hässleholm | 2018 | 31,4 |
12 | Hässleholm | 2019 | 28,2 |
13 | Hässleholm | 2020 | 20,2 |
14 | Hässleholm | 2021 | 22,8 |
15 | Hässleholm | 2022 | 20,9 |
16 | Hässleholm | 2023 | 19,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.