Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Grästorp | 2007 | 50,1 |
1 | Grästorp | 2008 | 39,3 |
2 | Grästorp | 2009 | 34,7 |
3 | Grästorp | 2010 | 40,7 |
4 | Grästorp | 2011 | 48,5 |
5 | Grästorp | 2012 | 45,2 |
6 | Grästorp | 2013 | 28,0 |
7 | Grästorp | 2014 | 14,2 |
8 | Grästorp | 2015 | 19,0 |
9 | Grästorp | 2016 | 22,4 |
10 | Grästorp | 2017 | 23,3 |
11 | Grästorp | 2018 | 18,5 |
12 | Grästorp | 2019 | 18,3 |
13 | Grästorp | 2020 | 15,5 |
14 | Grästorp | 2021 | 18,2 |
15 | Grästorp | 2022 | 23,2 |
16 | Grästorp | 2023 | 15,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.