Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Gotland | 2007 | 20,0 |
1 | Gotland | 2008 | 15,8 |
2 | Gotland | 2009 | 13,0 |
3 | Gotland | 2010 | 20,1 |
4 | Gotland | 2011 | 19,7 |
5 | Gotland | 2012 | 18,5 |
6 | Gotland | 2013 | 16,5 |
7 | Gotland | 2014 | 23,5 |
8 | Gotland | 2015 | 24,4 |
9 | Gotland | 2016 | 24,7 |
10 | Gotland | 2017 | 23,0 |
11 | Gotland | 2018 | 19,8 |
12 | Gotland | 2019 | 19,3 |
13 | Gotland | 2020 | 16,3 |
14 | Gotland | 2021 | 17,1 |
15 | Gotland | 2022 | 16,1 |
16 | Gotland | 2023 | 12,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.