Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Gnosjö | 2007 | 33,1 |
1 | Gnosjö | 2008 | 21,7 |
2 | Gnosjö | 2009 | 18,4 |
3 | Gnosjö | 2010 | 31,2 |
4 | Gnosjö | 2011 | 23,7 |
5 | Gnosjö | 2012 | 22,8 |
6 | Gnosjö | 2013 | 21,0 |
7 | Gnosjö | 2014 | 26,8 |
8 | Gnosjö | 2015 | 26,2 |
9 | Gnosjö | 2016 | 30,9 |
10 | Gnosjö | 2017 | 32,0 |
11 | Gnosjö | 2018 | 28,5 |
12 | Gnosjö | 2019 | 32,2 |
13 | Gnosjö | 2020 | 25,3 |
14 | Gnosjö | 2021 | 32,4 |
15 | Gnosjö | 2022 | 31,3 |
16 | Gnosjö | 2023 | 26,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.