Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Gävle | 2007 | 33,8 |
1 | Gävle | 2008 | 28,1 |
2 | Gävle | 2009 | 21,8 |
3 | Gävle | 2010 | 34,0 |
4 | Gävle | 2011 | 34,7 |
5 | Gävle | 2012 | 30,3 |
6 | Gävle | 2013 | 31,2 |
7 | Gävle | 2014 | 33,0 |
8 | Gävle | 2015 | 38,0 |
9 | Gävle | 2016 | 41,2 |
10 | Gävle | 2017 | 39,6 |
11 | Gävle | 2018 | 33,5 |
12 | Gävle | 2019 | 33,0 |
13 | Gävle | 2020 | 24,6 |
14 | Gävle | 2021 | 23,7 |
15 | Gävle | 2022 | 22,3 |
16 | Gävle | 2023 | 22,5 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.