Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Finspång | 2007 | 24,1 |
1 | Finspång | 2008 | 19,0 |
2 | Finspång | 2009 | 15,0 |
3 | Finspång | 2010 | 19,5 |
4 | Finspång | 2011 | 19,8 |
5 | Finspång | 2012 | 18,1 |
6 | Finspång | 2013 | 16,5 |
7 | Finspång | 2014 | 19,2 |
8 | Finspång | 2015 | 21,4 |
9 | Finspång | 2016 | 20,3 |
10 | Finspång | 2017 | 18,4 |
11 | Finspång | 2018 | 16,5 |
12 | Finspång | 2019 | 16,4 |
13 | Finspång | 2020 | 13,3 |
14 | Finspång | 2021 | 15,4 |
15 | Finspång | 2022 | 13,3 |
16 | Finspång | 2023 | 12,8 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.