Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Falköping | 2007 | 30,8 |
1 | Falköping | 2008 | 22,4 |
2 | Falköping | 2009 | 19,9 |
3 | Falköping | 2010 | 26,1 |
4 | Falköping | 2011 | 26,6 |
5 | Falköping | 2012 | 24,5 |
6 | Falköping | 2013 | 22,4 |
7 | Falköping | 2014 | 28,3 |
8 | Falköping | 2015 | 27,2 |
9 | Falköping | 2016 | 29,6 |
10 | Falköping | 2017 | 27,9 |
11 | Falköping | 2018 | 20,9 |
12 | Falköping | 2019 | 24,6 |
13 | Falköping | 2020 | 22,6 |
14 | Falköping | 2021 | 20,6 |
15 | Falköping | 2022 | 23,0 |
16 | Falköping | 2023 | 17,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.