Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Eskilstuna | 2007 | 30,2 |
1 | Eskilstuna | 2008 | 22,6 |
2 | Eskilstuna | 2009 | 18,2 |
3 | Eskilstuna | 2010 | 25,4 |
4 | Eskilstuna | 2011 | 27,2 |
5 | Eskilstuna | 2012 | 22,9 |
6 | Eskilstuna | 2013 | 25,6 |
7 | Eskilstuna | 2014 | 27,8 |
8 | Eskilstuna | 2015 | 30,4 |
9 | Eskilstuna | 2016 | 32,6 |
10 | Eskilstuna | 2017 | 30,0 |
11 | Eskilstuna | 2018 | 28,2 |
12 | Eskilstuna | 2019 | 27,6 |
13 | Eskilstuna | 2020 | 20,9 |
14 | Eskilstuna | 2021 | 22,9 |
15 | Eskilstuna | 2022 | 21,9 |
16 | Eskilstuna | 2023 | 18,0 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.