Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Dorotea | 2007 | 13,0 |
1 | Dorotea | 2008 | 10,6 |
2 | Dorotea | 2009 | 3,8 |
3 | Dorotea | 2010 | 11,5 |
4 | Dorotea | 2011 | 13,6 |
5 | Dorotea | 2012 | 7,9 |
6 | Dorotea | 2013 | 7,6 |
7 | Dorotea | 2014 | 6,5 |
8 | Dorotea | 2015 | 10,2 |
9 | Dorotea | 2016 | 3,7 |
10 | Dorotea | 2017 | 6,0 |
11 | Dorotea | 2018 | 2,7 |
12 | Dorotea | 2019 | 4,3 |
13 | Dorotea | 2020 | 3,6 |
14 | Dorotea | 2021 | 4,1 |
15 | Dorotea | 2022 | 2,9 |
16 | Dorotea | 2023 | 4,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.