Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Danderyd | 2007 | 45,5 |
1 | Danderyd | 2008 | 34,8 |
2 | Danderyd | 2009 | 26,6 |
3 | Danderyd | 2010 | 35,5 |
4 | Danderyd | 2011 | 33,5 |
5 | Danderyd | 2012 | 79,0 |
6 | Danderyd | 2013 | 74,4 |
7 | Danderyd | 2014 | 71,2 |
8 | Danderyd | 2015 | 62,6 |
9 | Danderyd | 2016 | 56,2 |
10 | Danderyd | 2017 | 50,6 |
11 | Danderyd | 2018 | 53,8 |
12 | Danderyd | 2019 | 55,3 |
13 | Danderyd | 2020 | 59,2 |
14 | Danderyd | 2021 | 62,3 |
15 | Danderyd | 2022 | 58,1 |
16 | Danderyd | 2023 | 64,4 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.