Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Bollebygd | 2007 | 27,3 |
1 | Bollebygd | 2008 | 21,4 |
2 | Bollebygd | 2009 | 17,4 |
3 | Bollebygd | 2010 | 26,6 |
4 | Bollebygd | 2011 | 25,6 |
5 | Bollebygd | 2012 | 20,6 |
6 | Bollebygd | 2013 | 19,0 |
7 | Bollebygd | 2014 | 22,2 |
8 | Bollebygd | 2015 | 26,3 |
9 | Bollebygd | 2016 | 21,1 |
10 | Bollebygd | 2017 | 23,6 |
11 | Bollebygd | 2018 | 24,5 |
12 | Bollebygd | 2019 | 24,7 |
13 | Bollebygd | 2020 | 18,5 |
14 | Bollebygd | 2021 | 23,3 |
15 | Bollebygd | 2022 | 23,0 |
16 | Bollebygd | 2023 | 17,1 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.