Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Bjurholm | 2007 | 21,2 |
1 | Bjurholm | 2008 | 9,9 |
2 | Bjurholm | 2009 | 9,6 |
3 | Bjurholm | 2010 | 12,6 |
4 | Bjurholm | 2011 | 12,3 |
5 | Bjurholm | 2012 | 7,8 |
6 | Bjurholm | 2013 | 6,2 |
7 | Bjurholm | 2014 | 13,9 |
8 | Bjurholm | 2015 | 11,4 |
9 | Bjurholm | 2016 | 9,4 |
10 | Bjurholm | 2017 | 10,2 |
11 | Bjurholm | 2018 | 8,2 |
12 | Bjurholm | 2019 | 10,0 |
13 | Bjurholm | 2020 | 7,5 |
14 | Bjurholm | 2021 | 6,7 |
15 | Bjurholm | 2022 | 10,5 |
16 | Bjurholm | 2023 | 4,7 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.