Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Alingsås | 2007 | 51,1 |
1 | Alingsås | 2008 | 28,8 |
2 | Alingsås | 2009 | 27,9 |
3 | Alingsås | 2010 | 38,4 |
4 | Alingsås | 2011 | 38,2 |
5 | Alingsås | 2012 | 36,1 |
6 | Alingsås | 2013 | 32,5 |
7 | Alingsås | 2014 | 37,1 |
8 | Alingsås | 2015 | 45,6 |
9 | Alingsås | 2016 | 46,0 |
10 | Alingsås | 2017 | 46,4 |
11 | Alingsås | 2018 | 43,9 |
12 | Alingsås | 2019 | 42,2 |
13 | Alingsås | 2020 | 30,8 |
14 | Alingsås | 2021 | 32,9 |
15 | Alingsås | 2022 | 34,3 |
16 | Alingsås | 2023 | 31,5 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.