Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Ale | 2007 | 26,3 |
1 | Ale | 2008 | 20,6 |
2 | Ale | 2009 | 15,8 |
3 | Ale | 2010 | 23,7 |
4 | Ale | 2011 | 24,0 |
5 | Ale | 2012 | 20,1 |
6 | Ale | 2013 | 18,9 |
7 | Ale | 2014 | 21,1 |
8 | Ale | 2015 | 22,3 |
9 | Ale | 2016 | 26,3 |
10 | Ale | 2017 | 24,2 |
11 | Ale | 2018 | 22,5 |
12 | Ale | 2019 | 25,2 |
13 | Ale | 2020 | 17,4 |
14 | Ale | 2021 | 21,2 |
15 | Ale | 2022 | 22,3 |
16 | Ale | 2023 | 16,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.