Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Ale |
2007 |
26,3 |
1 |
Ale |
2008 |
20,6 |
2 |
Ale |
2009 |
15,8 |
3 |
Ale |
2010 |
23,7 |
4 |
Ale |
2011 |
24,0 |
5 |
Ale |
2012 |
20,1 |
6 |
Ale |
2013 |
18,9 |
7 |
Ale |
2014 |
21,1 |
8 |
Ale |
2015 |
22,3 |
9 |
Ale |
2016 |
26,3 |
10 |
Ale |
2017 |
24,2 |
11 |
Ale |
2018 |
22,5 |
12 |
Ale |
2019 |
25,2 |
13 |
Ale |
2020 |
17,4 |
14 |
Ale |
2021 |
21,2 |
15 |
Ale |
2022 |
22,3 |
16 |
Ale |
2023 |
16,3 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.