Antal nyregistrerade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Östersund | 2007 | 31,7 |
1 | Östersund | 2008 | 26,3 |
2 | Östersund | 2009 | 22,4 |
3 | Östersund | 2010 | 26,2 |
4 | Östersund | 2011 | 26,8 |
5 | Östersund | 2012 | 27,3 |
6 | Östersund | 2013 | 28,1 |
7 | Östersund | 2014 | 33,2 |
8 | Östersund | 2015 | 35,9 |
9 | Östersund | 2016 | 37,2 |
10 | Östersund | 2017 | 38,7 |
11 | Östersund | 2018 | 42,9 |
12 | Östersund | 2019 | 28,2 |
13 | Östersund | 2020 | 20,8 |
14 | Östersund | 2021 | 25,2 |
15 | Östersund | 2022 | 23,2 |
16 | Östersund | 2023 | 20,2 |
Kommentar
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.