Gå direkt till sidans innehåll

Antal nyregistrerade personbilar

Indikator K. H.B1. B

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Örnsköldsvik

2007

29,4

1

Örnsköldsvik

2008

27,7

2

Örnsköldsvik

2009

21,4

3

Örnsköldsvik

2010

26,7

4

Örnsköldsvik

2011

33,0

5

Örnsköldsvik

2012

31,1

6

Örnsköldsvik

2013

25,8

7

Örnsköldsvik

2014

29,8

8

Örnsköldsvik

2015

35,3

9

Örnsköldsvik

2016

35,8

10

Örnsköldsvik

2017

33,8

11

Örnsköldsvik

2018

32,6

12

Örnsköldsvik

2019

29,7

13

Örnsköldsvik

2020

19,5

14

Örnsköldsvik

2021

19,3

15

Örnsköldsvik

2022

23,1

16

Örnsköldsvik

2023

19,8

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-03-23