Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal lätta lastbilar i trafik

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Stenungsund 2007 53,4
Stenungsund 2008 54,2
Stenungsund 2009 52,9
Stenungsund 2010 54,2
Stenungsund 2011 58,9
Stenungsund 2012 58,9
Stenungsund 2013 57,1
Stenungsund 2014 58,9
Stenungsund 2015 59,9
Stenungsund 2016 62,8
Stenungsund 2017 63,0
Stenungsund 2018 61,5
Stenungsund 2019 61,7
Stenungsund 2020 63,4
Stenungsund 2021 62,2
Stenungsund 2022 59,9
Stenungsund 2023 61,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.2
Uppdaterad: 2024-02-27