Gå direkt till sidans innehåll

Antal lätta lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 2

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Sollefteå

2007

63,4

1

Sollefteå

2008

64,1

2

Sollefteå

2009

70,2

3

Sollefteå

2010

72,0

4

Sollefteå

2011

75,4

5

Sollefteå

2012

77,8

6

Sollefteå

2013

79,7

7

Sollefteå

2014

81,3

8

Sollefteå

2015

80,9

9

Sollefteå

2016

81,0

10

Sollefteå

2017

83,4

11

Sollefteå

2018

87,1

12

Sollefteå

2019

90,1

13

Sollefteå

2020

95,7

14

Sollefteå

2021

94,4

15

Sollefteå

2022

95,1

16

Sollefteå

2023

97,8

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-02-27