Gå direkt till sidans innehåll

Antal lätta lastbilar i trafik

Indikator K. H.B1.A. 2

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)

0

Söderhamn

2007

49,8

1

Söderhamn

2008

50,8

2

Söderhamn

2009

51,9

3

Söderhamn

2010

52,0

4

Söderhamn

2011

56,1

5

Söderhamn

2012

56,6

6

Söderhamn

2013

57,2

7

Söderhamn

2014

58,8

8

Söderhamn

2015

59,3

9

Söderhamn

2016

61,7

10

Söderhamn

2017

64,8

11

Söderhamn

2018

66,9

12

Söderhamn

2019

68,6

13

Söderhamn

2020

71,2

14

Söderhamn

2021

73,1

15

Söderhamn

2022

74,9

16

Söderhamn

2023

75,1

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-02-27