Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal lätta lastbilar i trafik

Antal lätta lastbilar i trafik per 1 000 invånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Lindesberg 2007 52,0
Lindesberg 2008 52,1
Lindesberg 2009 54,9
Lindesberg 2010 54,7
Lindesberg 2011 55,7
Lindesberg 2012 57,7
Lindesberg 2013 58,0
Lindesberg 2014 59,6
Lindesberg 2015 59,0
Lindesberg 2016 60,9
Lindesberg 2017 65,6
Lindesberg 2018 66,8
Lindesberg 2019 65,0
Lindesberg 2020 67,0
Lindesberg 2021 68,9
Lindesberg 2022 69,0
Lindesberg 2023 72,6
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Det rullar allt fler lätta lastbilar på svenska vägar. Trenden är tydlig och skiljer ut de lätta lastbilarna från övriga fordonstyper, där antalet fordon i trafik per capita hållit sig ungefär konstant under en lång följd av år.

Det växande antalet lätta lastbilar har troligen att göra med den ökande e-handeln, som medför ett växande behov av lätta transportfordon för att frakta varor till slutkund. Vissa ser ökningen som ett problem, eftersom de lätta lastbilarna kan korka igen våra städer. Men trenden kan också vara ett uttryck för en ökande omlastning från tung till lätt lastbil för transporter till verksamheter i stadskärnan, vilket är av godo.

Mer genererellt ser vi en tilltagande avprofessionalisering av godstransporterna. Det kan vara svårt att få tag i chaufförer. Att använda lätta lastbilar blir då attraktivt eftersom det räcker med vanligt B-körkort, som de flesta fortfarande har.

Ytterligare ett skäl till det ökande antalet lätta lastbilar är att småföretagare gynnats av ROT- och RUT-avdrag. Många hantverkare använder lätta lastbilar som yrkesfordon.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.A.2
Uppdaterad: 2024-02-27