Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Örnsköldsvik 2006 0,0
1 Örnsköldsvik 2007 0,0
2 Örnsköldsvik 2008 0,0
3 Örnsköldsvik 2009 0,0
4 Örnsköldsvik 2010 0,0
5 Örnsköldsvik 2011 0,0
6 Örnsköldsvik 2012 0,0
7 Örnsköldsvik 2013 0,0
8 Örnsköldsvik 2014 0,1
9 Örnsköldsvik 2015 0,1
10 Örnsköldsvik 2016 0,2
11 Örnsköldsvik 2017 0,3
12 Örnsköldsvik 2018 0,4
13 Örnsköldsvik 2019 0,6
14 Örnsköldsvik 2020 1,2
15 Örnsköldsvik 2021 2,4
16 Örnsköldsvik 2022 4,2
17 Örnsköldsvik 2023 6,1
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28