Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Örkelljunga

2006

0,0

1

Örkelljunga

2007

0,0

2

Örkelljunga

2008

0,0

3

Örkelljunga

2009

0,0

4

Örkelljunga

2010

0,0

5

Örkelljunga

2011

0,0

6

Örkelljunga

2012

0,0

7

Örkelljunga

2013

0,0

8

Örkelljunga

2014

0,0

9

Örkelljunga

2015

0,0

10

Örkelljunga

2016

0,1

11

Örkelljunga

2017

0,3

12

Örkelljunga

2018

0,3

13

Örkelljunga

2019

0,5

14

Örkelljunga

2020

0,9

15

Örkelljunga

2021

1,6

16

Örkelljunga

2022

2,7

17

Örkelljunga

2023

3,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23