Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ödeshög 2006 0,0
1 Ödeshög 2007 0,0
2 Ödeshög 2008 0,0
3 Ödeshög 2009 0,0
4 Ödeshög 2010 0,0
5 Ödeshög 2011 0,0
6 Ödeshög 2012 0,0
7 Ödeshög 2013 0,0
8 Ödeshög 2014 0,0
9 Ödeshög 2015 0,0
10 Ödeshög 2016 0,1
11 Ödeshög 2017 0,2
12 Ödeshög 2018 0,4
13 Ödeshög 2019 0,4
14 Ödeshög 2020 1,0
15 Ödeshög 2021 2,0
16 Ödeshög 2022 4,1
17 Ödeshög 2023 5,3
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28