Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Älvkarleby

2006

0,0

1

Älvkarleby

2007

0,0

2

Älvkarleby

2008

0,0

3

Älvkarleby

2009

0,0

4

Älvkarleby

2010

0,0

5

Älvkarleby

2011

0,0

6

Älvkarleby

2012

0,0

7

Älvkarleby

2013

0,0

8

Älvkarleby

2014

0,0

9

Älvkarleby

2015

0,1

10

Älvkarleby

2016

0,1

11

Älvkarleby

2017

0,2

12

Älvkarleby

2018

0,4

13

Älvkarleby

2019

0,7

14

Älvkarleby

2020

1,1

15

Älvkarleby

2021

2,1

16

Älvkarleby

2022

3,9

17

Älvkarleby

2023

5,2

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23