Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Ängelholm 2006 0,0
Ängelholm 2007 0,0
Ängelholm 2008 0,0
Ängelholm 2009 0,0
Ängelholm 2010 0,0
Ängelholm 2011 0,0
Ängelholm 2012 0,0
Ängelholm 2013 0,0
Ängelholm 2014 0,1
Ängelholm 2015 0,1
Ängelholm 2016 0,3
Ängelholm 2017 0,4
Ängelholm 2018 0,7
Ängelholm 2019 1,1
Ängelholm 2020 2,3
Ängelholm 2021 4,3
Ängelholm 2022 6,6
Ängelholm 2023 8,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator K.H.B1.I
Uppdaterad: 2024-03-23