Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör
Mätområde Datum Värde (%)
Valdemarsvik 2006 0,0
Valdemarsvik 2007 0,0
Valdemarsvik 2008 0,0
Valdemarsvik 2009 0,0
Valdemarsvik 2010 0,0
Valdemarsvik 2011 0,0
Valdemarsvik 2012 0,0
Valdemarsvik 2013 0,0
Valdemarsvik 2014 0,0
Valdemarsvik 2015 0,1
Valdemarsvik 2016 0,2
Valdemarsvik 2017 0,3
Valdemarsvik 2018 0,4
Valdemarsvik 2019 0,6
Valdemarsvik 2020 1,1
Valdemarsvik 2021 2,2
Valdemarsvik 2022 3,6
Valdemarsvik 2023 4,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Indikator K.H.B1.I
Uppdaterad: 2024-03-23