Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Valdemarsvik

2006

0,0

1

Valdemarsvik

2007

0,0

2

Valdemarsvik

2008

0,0

3

Valdemarsvik

2009

0,0

4

Valdemarsvik

2010

0,0

5

Valdemarsvik

2011

0,0

6

Valdemarsvik

2012

0,0

7

Valdemarsvik

2013

0,0

8

Valdemarsvik

2014

0,0

9

Valdemarsvik

2015

0,1

10

Valdemarsvik

2016

0,2

11

Valdemarsvik

2017

0,3

12

Valdemarsvik

2018

0,4

13

Valdemarsvik

2019

0,6

14

Valdemarsvik

2020

1,1

15

Valdemarsvik

2021

2,2

16

Valdemarsvik

2022

3,6

17

Valdemarsvik

2023

4,2

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23