Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Upplands Väsby

2006

0,0

1

Upplands Väsby

2007

0,0

2

Upplands Väsby

2008

0,0

3

Upplands Väsby

2009

0,0

4

Upplands Väsby

2010

0,0

5

Upplands Väsby

2011

0,0

6

Upplands Väsby

2012

0,0

7

Upplands Väsby

2013

0,1

8

Upplands Väsby

2014

0,2

9

Upplands Väsby

2015

0,3

10

Upplands Väsby

2016

0,5

11

Upplands Väsby

2017

0,8

12

Upplands Väsby

2018

1,0

13

Upplands Väsby

2019

1,9

14

Upplands Väsby

2020

3,8

15

Upplands Väsby

2021

6,3

16

Upplands Väsby

2022

9,1

17

Upplands Väsby

2023

11,6

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23