Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Upplands-Bro

2006

0,0

1

Upplands-Bro

2007

0,0

2

Upplands-Bro

2008

0,0

3

Upplands-Bro

2009

0,0

4

Upplands-Bro

2010

0,0

5

Upplands-Bro

2011

0,0

6

Upplands-Bro

2012

0,0

7

Upplands-Bro

2013

0,0

8

Upplands-Bro

2014

0,1

9

Upplands-Bro

2015

0,2

10

Upplands-Bro

2016

0,3

11

Upplands-Bro

2017

0,7

12

Upplands-Bro

2018

0,9

13

Upplands-Bro

2019

1,4

14

Upplands-Bro

2020

2,6

15

Upplands-Bro

2021

5,5

16

Upplands-Bro

2022

7,7

17

Upplands-Bro

2023

9,4

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23