Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Uddevalla 2006 0,0
1 Uddevalla 2007 0,0
2 Uddevalla 2008 0,0
3 Uddevalla 2009 0,0
4 Uddevalla 2010 0,0
5 Uddevalla 2011 0,0
6 Uddevalla 2012 0,0
7 Uddevalla 2013 0,0
8 Uddevalla 2014 0,1
9 Uddevalla 2015 0,2
10 Uddevalla 2016 0,3
11 Uddevalla 2017 0,5
12 Uddevalla 2018 0,7
13 Uddevalla 2019 1,2
14 Uddevalla 2020 2,5
15 Uddevalla 2021 4,9
16 Uddevalla 2022 9,7
17 Uddevalla 2023 12,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28