Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Trollhättan

2006

0,0

1

Trollhättan

2007

0,0

2

Trollhättan

2008

0,0

3

Trollhättan

2009

0,0

4

Trollhättan

2010

0,0

5

Trollhättan

2011

0,0

6

Trollhättan

2012

0,0

7

Trollhättan

2013

0,1

8

Trollhättan

2014

0,1

9

Trollhättan

2015

0,2

10

Trollhättan

2016

0,4

11

Trollhättan

2017

0,6

12

Trollhättan

2018

0,9

13

Trollhättan

2019

1,3

14

Trollhättan

2020

2,4

15

Trollhättan

2021

4,9

16

Trollhättan

2022

8,3

17

Trollhättan

2023

10,9

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-03-23