Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Tomelilla 2006 0,0
1 Tomelilla 2007 0,0
2 Tomelilla 2008 0,0
3 Tomelilla 2009 0,0
4 Tomelilla 2010 0,0
5 Tomelilla 2011 0,0
6 Tomelilla 2012 0,0
7 Tomelilla 2013 0,0
8 Tomelilla 2014 0,0
9 Tomelilla 2015 0,1
10 Tomelilla 2016 0,1
11 Tomelilla 2017 0,2
12 Tomelilla 2018 0,4
13 Tomelilla 2019 0,7
14 Tomelilla 2020 1,4
15 Tomelilla 2021 2,6
16 Tomelilla 2022 3,8
17 Tomelilla 2023 5,5
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28