Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Söderköping 2006 0,0
1 Söderköping 2007 0,0
2 Söderköping 2008 0,0
3 Söderköping 2009 0,0
4 Söderköping 2010 0,0
5 Söderköping 2011 0,0
6 Söderköping 2012 0,0
7 Söderköping 2013 0,0
8 Söderköping 2014 0,1
9 Söderköping 2015 0,2
10 Söderköping 2016 0,4
11 Söderköping 2017 0,5
12 Söderköping 2018 0,7
13 Söderköping 2019 1,1
14 Söderköping 2020 2,1
15 Söderköping 2021 3,9
16 Söderköping 2022 6,1
17 Söderköping 2023 7,9
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28