Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Sävsjö 2006 0,0
1 Sävsjö 2007 0,0
2 Sävsjö 2008 0,0
3 Sävsjö 2009 0,0
4 Sävsjö 2010 0,0
5 Sävsjö 2011 0,0
6 Sävsjö 2012 0,0
7 Sävsjö 2013 0,0
8 Sävsjö 2014 0,0
9 Sävsjö 2015 0,0
10 Sävsjö 2016 0,1
11 Sävsjö 2017 0,2
12 Sävsjö 2018 0,2
13 Sävsjö 2019 0,4
14 Sävsjö 2020 1,3
15 Sävsjö 2021 2,2
16 Sävsjö 2022 3,9
17 Sävsjö 2023 5,2
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28