Gå direkt till sidans innehåll

Andel personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp

Indikator K. H.B1. I

Procentuell andel personbilar i trafik som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Strängnäs 2006 0,0
1 Strängnäs 2007 0,0
2 Strängnäs 2008 0,0
3 Strängnäs 2009 0,0
4 Strängnäs 2010 0,0
5 Strängnäs 2011 0,0
6 Strängnäs 2012 0,0
7 Strängnäs 2013 0,0
8 Strängnäs 2014 0,1
9 Strängnäs 2015 0,1
10 Strängnäs 2016 0,3
11 Strängnäs 2017 0,5
12 Strängnäs 2018 0,8
13 Strängnäs 2019 1,4
14 Strängnäs 2020 2,5
15 Strängnäs 2021 4,4
16 Strängnäs 2022 6,8
17 Strängnäs 2023 9,0
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, Trafikanalys: Fordon i län och kommuner

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Andelen nollutsläppsbilar som rullar på våra vägar bestäms i första hand av hur många nya sådana bilar som säljs. Denna nybilsförsäljning analyseras i indikator B1J.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet personbilarna som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1E.

I indikator B1C visas andelen fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1J.

Uppdaterad: 2024-11-28